Dette er masterclassen for dig, der

– gerne vil være med til at sprede mere viden, poesi, kunst og eftertanke på de sociale medier

– arbejder på et museum, i en virksomhed eller en institution, hvis viden, forskning og samlinger du gerne vil bringe i spil som en del af danskernes dagligdag. Eller som selvstændig beskæftiger dig med den slags.

– brænder for kunst, kultur, filosofi, eftertanke eller videnskab og længes efter at dele det med andre, men har svært ved at knække koden til, hvordan du får andre til at deltage

– er tæt på at slukke for de sociale medier i frustration over manglen på takt og tone, men helst vil blive, fordi det er en vigtig del af at tage ansvar for samtiden

– længes tilbage til de sociale mediers første år, hvor der ofte opstod spændende og nuancerede samtaler i kommentarsporene og mange håbede, de sociale medier ville styrke demokratiet og dannelsen.

– har lyst til at træde i karakter som ”vært” for virtuelle samtaler og oplevelser.

HVAD LÆRER DU PÅ DENNE MASTERCLASS?

Denne masterclass handler om at genfortrylle de sociale medier ved at fylde dem med nuancer, inspiration, poesi og stof til eftertanke. Især med udgangspunkt i kunst, kultur og videnskab.

Det er ikke her, vi snakker om boost-teknikker, algoritmer og like-høst. Her snakker vi om meningen med det hele. Vi arbejder med højeste fællesnævner. Undrer os over, hvorfor vi deler det, vi deler. Finder på finurlige formater, der gør det muligt at dele alt muligt nørdet med en bred skare. Snakker om genrer, værtskab og tilbagevendende formater. Og undersøger, hvordan vi skaber de bedst mulige rammer for spændende, nuancerede og inspirerende samtaler.

Dagen veksler mellem inspirationsoplæg, samtaler mellem deltagerne og individuelle øvelser, hvor deltagerne arbejder med hver deres konkrete udfordring. På den måde sikrer vi, at masterclassen – trods deltagernes forskellighed – matcher netop deres behov og niveau.

Undervejs kommer vi i store træk rundt om disse temaer – med Torben Sangilds egne ord:

“Tænk på, hvilke Facebookvenner eller Twitterbrugere, du sætter mest pris på at følge i dit nyhedsfeed. Mit gæt er, at det ikke er dem, der løbende fortæller faktuelt om deres hverdag, ejheller dem der blot reklamerer for deres projekter. Min egen erfaring er, at dem, folk sætter mest pris på, er dem, der skriver noget uventet, tankevækkende, morsomt eller debatskabende. Som fortæller fascinerende historier, stiller gode spørgsmål eller engagerer deres følgere. Og som gør det på deres helt egen måde.

Institutioner som museer, foreninger, festivaler, forskningsinstitutioner og enkeltmandsvirksomheder har en masse gode historier, som burde fortælles, men de har ofte svært ved at komme ud over rampen på de sociale medier, fordi de dybest set blot fortæller, hvad der sker, altså laver opslag for deres arrangementer. Det skal I naturligvis fortsat gøre, men spørgsmålet er, om man ikke kunne lade sig inspirere til at skabe noget indhold, der i højere grad vækker interesse end et faktuelt opslag om et seminar eller en udstilling.

Modsat diverse velbetalte SoMe-konsulenter lover jeg ikke, at jeg har formlen for, hvordan I som institioner skal få tusindvis af likes, delinger og kunder i butikken. Jeg kan kun garantere, at jeg har nogle erfaringer for, hvordan man kan bruge de sociale medier til at få og give inspiration, dialog, morskab, undren, viden og eftertænksomhed. Det er denne erfaring, jeg gerne vil give videre og give helt konkret inspiration til, hvordan I kan gøre jeres Facebook- og Twitter-profil til noget, man har lyst til at engagere sig i. Og hvordan man håndterer debatter frem for at frygte dem.

Det lyder tit, at man har et ansvar for at være til stede på de sociale medier. Det er ikke forkert, men det lugter af pligt. Hvad med at kombinere dette ansvar med en lyst – en slags ansvarslyst?”

HVORFOR HAR SAMTIDENS AKADEMI SAT NETOP DENNE MASTERCLASS PÅ PROGRAMMET?

Nadja Pass, Rektor på Samtidens Akademi:

”På få år har de sociale medier vendt op og ned på den måde vi omgås, formidler, informerer, samler viden og mødes. Det er langtfra længere det nyeste nye, men det er alligevel stadig så nyt, at vi endnu ikke aner, hvordan det påvirker os på længere sigt, at vi endnu ikke har udviklet en ordentlig etikette til at omgås ordentligt derinde, endnu ikke har trænet vores beredskab når fake news spreder sig som en steppebrand eller shitstorms kører i selvsving. Og det er endnu også nyt, at vi langtfra har udforsket de sociale mediers potentiale, når det gælder om at sprede alt det gode, fine og vigtige. Alt det, der kan lyse vores hverdag på, kildre vores hjerner, pirre vores nysgerrighed. Alt det, der skaber livsfylde.

Mange bakser og prøver igen og igen. Kun ganske få lykkes med det. En af de få, der lykkes er Torben Sangild. Igen og igen forundres jeg over, hvordan han formår at skabe spændende, tankevækkende kommentarspor. Ofte om komplekse emner og livets store spørgsmål. Samtidig har han udviklet sine helt egne ”genrer” – som for eksempel spørgetime, når han er syg, hvor alle vi andre kan stille spørgsmål, vi ellers ikke kan få svar på, som han så researcher grundigt for os og billedquiz, hvor vi ud fra et udsnit af billeder skal gætte hvilket ord eller begreb han har googlet. Han var også manden bag radioprogrammet ”Wikiværkstedet”, hvor han sammen med nøje udvalgte ekspertgæster satte sig for at udbygge mangelfulde forklaringer på Wikipedia. Han er en dygtig kulturjournalist på Zetland, der også som medie beriger nyhedsstrømmen med kvalitetsjournalistik og uhyre velbevandret indenfor kunst og kultur.

Derfor har jeg spurgt netop Torben, om ikke han ville sammensætte en masterclass, hvor vi andre kan lade os inspirere af hans store vid. Så vi sammen kan fylde alt muligt godt ud i strømmen.”

HVEM KAN DELTAGE?

Denne masterclass henvender sig til alle, der gerne vil bidrage mere aktivt til at sprede viden, kunst, poesi og tankevækkere på de sociale medier. Vi kommer ikke til at gennemgå teknik eller diskutere Facebooks forretningspolitik og datasikkerhed. Det er spændende og relevante diskussioner, men netop denne masterclass tager udgangspunkt i, at de sociale medier findes, er omsiggribende og er en væsentlig del af manges hverdag – og handler så om, hvordan vi får det bedst mulige ud af den situation.

Noget af det særlige ved de mange masterclasses på Samtidens Akademi er, at deltagerne undervejs i dagen arbejder med deres egne projekter – og samtidig hjælper hinanden med sparring. På den måde bliver man både meget skærpet på det projekt, man helt konkret selv går og pusler med – og træner sit øre, mens man lytter til de andre. Så du vil i dagens løb få lejlighed til at arbejde med dit eget projekt flere gange undervejs.

Hvis du som underviser på Samtidens Akademi har en samtidstjeneste til gode, har du mulighed for at bytte dig til at deltage på denne masterclass.

HVOR & HVORNÅR FOREGÅR DET?

22. marts 2018 fra 9.30 til 16.00. Det foregår centralt i København, og deltagerne får endelig besked om hvilket lokale vi skal være i senest en uge før masterclassen afholdes.

HVAD KOSTER DET?

3500 eks moms. Beløbet inkluderer kaffe, te og isvand hele dagen, frokost og lidt sødt til eftermiddagskaffen.

HVORDAN MELDER JEG MIG TIL?

Skriv til nadja@samtidensakademi.dk, hvis du har lyst til at deltage.

Så forhåndsreserverer jeg en plads til dig, og sender dig en faktura. Men vi kan først garantere din plads, når vi har modtaget din betaling. Hvis du bliver forhindret i at deltage, betaler vi ikke pengene tilbage, men du er velkommen til at give en anden chancen for at deltage i stedet for dig.

 

Written by Nadja Pass

Rektor for Samtidens Akademi